Vanha legenda: Kleinbus hippibussi

Posted By: Kirsi Vesanen In: Ne pärisevät vehkeet On:
Vanha legenda: Kleinbus hippibussi

Uusi perheenjäsenemme: pallokeula/ pallis/ hippipussi/ Kleinbus/ pikkubussi/ Typ 2 T2.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kuva tapahtumasta "Kuin silloin ennen", joka järjestetään vuosittain Salon Vuohensaaressa.

Old School Lifestylen perustamisen yhteydessä tuli myös tarve tilavalle autolle. Erilaisia vaihtoehtoja punnittiin, ja lopulta päädyttiin hankkimaan VW pikkubussi, eli tuttavallisemmin ja saksalaisittain Kleinbus, joka on vuosimallia 1976. Auto tunnetaan myös laajalti legendaarisena hippibussina, jota on käytetty mm. virallisena seikkailu- ja festariajoneuvona ympäri maailman. Hippibussin myötä myös kunnostajien hippeys on päässyt valloilleen.

Virallisesti auton malli on Volkswagen (suomeksi kansan auto) Typ 2 T2. Typ 2 tarkoittaa tätä tilavaa Transporter-mallia, jota esiintyy erilaisina variaatioina, kuten erilaisina pikkubusseina, asuntoautoina, avolava- tai umpipakettiautoina. T2 taas kertoo tarkemman mallin, eli sillä tarkoitetaan ns. pallokeulaa, eli pallista, jota valmistettiin Saksassa vuosina 1967–1979. Englannin kielessä kyseisestä bussimallista käytetään mm. termiä bay bus tai bay window, joka tulee tuulilasin pitkää mallia tarkoittavasta termistä. Tätä mallia edeltävässä bussimallissa (junakeulassa eli  juniksessa) tuulilasi oli vielä kahdessa osassa.

Kleinbus on tilava ja monipuolinen; kuskin ja kuljettajan lisäksi matkustamoon saa penkkejä matkustajille, mutta tarvittaessa myös tavaraa mahtuu kuljettamaan hyvin. Penkit ovat tällä hetkellä kiinteät, mutta ne on tarkoitus muuttaa irrotettaviksi, kuten ne on aikaisemminkin olleet. Matkustamoon on hyvä pakata niin kuljetukseen lähtevät paketit asiakkaille, kuin tarvittaessa erilaiset työkalut ja laitteetkin aina työmaille siirryttäessä. Ja mikä tärkeintä, onhan se vaan niin legendaarinen, symppis ja kiva auto, oikea mussukka! Ja todellisena retro-henkisenä vuosikerta-autona  se sopii niin Old School Lifestyleen kuin kunnostajiensa harrastuneisuuteenkin kuin nenä päähän. Niin, sitä kunnostusta tosin kyllä vielä tarvitaankin aikamoisesti, ennen kuin auto on käyttökunnossa. Tai no olihan auto ostettaessa käyttökunnossa hetken aikaa, kunnes se sitten saman tien purettiin alkutekijöihinsä perusteellista korjausta varten..

Auto ostettiin alun perin kesällä 2016, ja kunnostustöitä ruvettiin tekemään pikkuhiljaa samana vuonna. Ristimme bussin alkuperämaalleen uskollisena Meinbussiksi. Mein on saksaa ja tarkoittaa ”minun”. Tarkoitus olisi saattaa auto takaisin arvoiseensa kuntoon ja loistoonsa, ja bussi pyritään kunnostamaan asultaan mahdollisimman alkuperäiseksi. Tarkoitus on siis tehdä perusteellinen remontti: korjata ja vaihtaa rikkinäisiä, puutteellisia ja väärän mallisia osia, hitsata ruostuneet ja märäntyneet kohdat, verhoilla penkit, maalata ym.

Kunnostusta on tehty vapaa-ajalla, joten projekti on edennyt koko ajan varsin verkkaisesti.  Vuonna 2017 kunnostusten tahti hidastui entisestään, sillä Meinbussin päämekaanikko lähti vuoden alussa palvelemaan valtiota, ja viipyi reissullansa koko vuoden. Bussia kunnostetaan edelleen pelkästään harrastelijavoimin, mutta osa töistä pyritään kuitenkin saamaan myös ammattilaisten tehtäviksi. Projekti tietää reissuja ympäri Suomen etsimään ja hakemaan erilaisia vanhoja varaosia, joita yritetään löytää käytettynä. Sen lisäksi paljon pitää ostaa myös uutena. Reissujen lisäksi projekti tietääkin siis paljon myös rahanmenoa, vapaa-ajanmenoa, varmasti myös yöunienmenoa ja mitä kaikkea. Nice.

Autoa kunnostetaan kahden vanhoista autoista tykkäävän ihmisen voimin, toinen heistä on Golf-mies, toinen Lada-nainen. Näistä kahdesta ladisti on auton virallinen omistaja sekä taiteellinen johtaja, kun taas golfisti toimii päämekaanikkona, ja sitä myötä myös operatiivisena johtajana. Projekti on vaihtelevaa matkantekoa epäonnistumisten ja onnistumisten kautta eteenpäin. Haluamme projektin ohessa tarjota tietoa ja vertaistukea myös muille Kleinbusseja kunnostaville, sekä automerkistä yleisesti kiinnostuneille, kuten kaikille muillekin autonromui… tai siis vuosikertaharrasteajoneuvoihin ja muihin vempeleisiin hurahtaneille ihmisille - kunnostus- ja kiinnostuskohteen merkistä ja mallista riippumatta - jotka eivät osaa pitää näppejään erossa projekteista. Ja vaikkei omaa projektia olisikaan, tai edes haaveili sellaisesta, saattaa näistä päivityksistä löytyä kiinnostavaa tietoa sekä autoista, että seikkailuista niiden, kuten myös Old School Lifestylen parissa yleisestikin. Otamme vastaan aina myös hyviä vinkkejä, sekä kuulemme mielellämme myös muiden projekteista.

Jo tässä vaiheessa haluamme jakaa kiitoksia volkkariharrastajille, jotka ovat auttaneet projektin alkuun saattamisessa mm. lahjoittamalla osia omista kokoelmistaan. Kiitämme <3 

 

Comments

Leave your comment